Feedback geven en ontvangen
Het lijkt zo makkelijk feedback geven. Maar voor de meesten van ons is het geven van feedback moeilijk lastig. Want, ''Wie ben ik om een mening over iemand te hebben?'' Of, ''Hij deed toch wat hij kon?''.Het geven en het ontvangen van feedback is enorm belangrijk. Feedback is een krachtige tool om jezelf en anderen te verbeteren. Het geeft informatie over hoe iemand zich gedraagt en hoe dat gedrag jou beïnvloedt. Als gevolg daarvan kan de ander zijn gedrag in de toekomst veranderen. En op en goede manier feedback geven kan jullie relatie en samenwerking als collega's een boost geven.
Geef jij je collega's wel eens feedback?
Vraag jij anderen wel eens om feedback op jouw werk?
Hoe pak jij een feedback gesprek aan?
Wanneer heb jij voor de laatste keer een compliment gegeven?
Hoe geef je effectief feedback?
• Beschrijf zo concreet en specifiek mogelijk gedrag (wat observeer je) en gebruik een zogenaamde ik-boodschap. Probeer de situatie te beschrijven en niet de persoon.
• Leg uit wat het effect (emoties en gevoelens) van iemands gedrag op jou is.
• Geef ruimte aan de ander om te reageren. Vraag bijvoorbeeld of de ander zich herkent in de feedback.
• Deel welk gedrag je graag zou willen zien in de toekomst. Of ontdek samen oplossingen. Benoem hierbij alleen zaken die een persoon daadwerkelijk kan veranderen.
Hoe ontvang je effectief feedback?
• Wees open voor de feedback en luister aandachtig. Probeer jezelf niet te verdedigen.
• Stel verhelderende vragen als de feedback voor jou niet helder is. Is er iets wat je niet helemaal begrijpt?
• Wees er bewust van wat de feedback met jou doet. Het kan lastig zijn om feedback te ontvangen. Het is oke als het je raakt.
• Bedank de persoon die jou feedback heeft gegeven voor de feedback. Want voor de ander kan het ook moeilijk zijn.
• Beschrijf zo concreet en specifiek mogelijk gedrag (wat observeer je) en gebruik een zogenaamde ik-boodschap. Probeer de situatie te beschrijven en niet de persoon.
• Leg uit wat het effect (emoties en gevoelens) van iemands gedrag op jou is.
• Geef ruimte aan de ander om te reageren. Vraag bijvoorbeeld of de ander zich herkent in de feedback.
• Deel welk gedrag je graag zou willen zien in de toekomst. Of ontdek samen oplossingen. Benoem hierbij alleen zaken die een persoon daadwerkelijk kan veranderen.
Hoe ontvang je effectief feedback?
• Wees open voor de feedback en luister aandachtig. Probeer jezelf niet te verdedigen.
• Stel verhelderende vragen als de feedback voor jou niet helder is. Is er iets wat je niet helemaal begrijpt?
• Wees er bewust van wat de feedback met jou doet. Het kan lastig zijn om feedback te ontvangen. Het is oke als het je raakt.
• Bedank de persoon die jou feedback heeft gegeven voor de feedback. Want voor de ander kan het ook moeilijk zijn.
Tips voor het geven en ontvangen van feedback
Tip 1 Zorg ervoor dat je je feedback doseert. Te veel feedback tegelijk blijft niet hangen. Wees zo specifiek mogelijk. En vertel wat je voelt.
Tip 2 Geef zo snel mogelijk feedback. Wacht niet te lang. Zorg ervoor dat je beide de situatie hebt onthouden waarover de feedback gaat.
Tip 3 Kies het juiste moment om feedback te geven. Het is moeilijk voor iemand die boos is om jou te horen en feedback te ontvangen.
Tip 4 Soms duurt het even voordat feedback door dringt. Het kan zjin dat het tijd nodig heeft om te bezinken. Wees geduldig.
Tip 1 Zorg ervoor dat je je feedback doseert. Te veel feedback tegelijk blijft niet hangen. Wees zo specifiek mogelijk. En vertel wat je voelt.
Tip 2 Geef zo snel mogelijk feedback. Wacht niet te lang. Zorg ervoor dat je beide de situatie hebt onthouden waarover de feedback gaat.
Tip 3 Kies het juiste moment om feedback te geven. Het is moeilijk voor iemand die boos is om jou te horen en feedback te ontvangen.
Tip 4 Soms duurt het even voordat feedback door dringt. Het kan zjin dat het tijd nodig heeft om te bezinken. Wees geduldig.
Actieplan
Een actieplan kan je helpen om bij het resultaat te komen wat je voor ogen hebt. Bij ieder onderdeel kun je een actieplan starten. Al je actieplannen wordenhieropgeslagen.
Maak een actieplan Bekijk eerder gemaakte actieplannen
Maak een actieplan Bekijk eerder gemaakte actieplannen
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
SMART
Gebruik deze stap om het doel dat je geformuleerd hebt SMART te maken. Dat maakt je doel concreet en bereikbaar. Lees waar de letters SMART voor staan en gebruik die informatie om je doel aan te scherpen.Specifiek: Wees concreet over wat je precies wilt bereiken en formuleer je doel positief.
Meetbaar: Hoe weet je dat je doel is bereikt? Hoe meet je dat?
Acceptabel: Strookt je plan met jouw normen en waarden en die van de mensen die ermee te maken krijgen?
Realistisch: Zorg ervoor dat je doel haalbaar is en knip het zonodig in kleinere tussenstappen.
Tijdgebonden: Wanneer wil je dat je doel bereikt is? Hoe ziet je tijdpad eruit?
Vorige stap Volgende stap
Wat heb ik nodig?
Een actieplan ondersteunt je bij het plannen van je voorgenomen acties. Je kunt de doelen die je wilt bereiken gestructureerd plannen om zo je kans op succes te vergroten. Een actieplan bestaat uit verschillende onderdelen. De notities die je bij de vorige onderdelen hebt gemaakt kun je gebruiken om je actieplan verder in te vullen.- Tip 1: Maak je acties zo concreet mogelijk.
- Tip 2: Denk in kleine stapjes zodat het makkelijker wordt om resultaten te bereiken.
- Tip 3: Vier je successen!
- Tip 4: Bedenk acties die je leuk vindt. Op deze manier pak je je acties sneller op.
Vorige stap Volgende stap
Maak acties aan
Actie
Wat of wie is er voor nodig
Startdatum
Einddatum
Toetsing
Actie
Wat of wie is er voor nodig
Startdatum
Einddatum
Toetsing
Het actieplan is succesvol opgeslagen. Je kan al je actieplannen hier terugvinden:
Bekijk eerder gemaakte actieplannen
Testen van LEV
Inspiratie

Johari Venster
Het Johari Venster is een tool die je kan helpen bij het geven van feedback. Het geeft namelijk inzicht in de handelingen van anderen, in combinatie met jouw eigen handelen.
Nog meer verdiepen in feedback
Wil jij nog meer tips over het geven en het ontvangen van feedback? De Universiteit Utrecht heeft een mooi document geschreven hierover. Neem vooral een kijkje
4 G model feedback geven
Leer feedback geven aan de hand van het 4G model. Middels gedrag, gevoel, gevolg en gewenst gedrag geef je structuur aan je feedback gesprekken. Bouw het gesprek rustig op, zodat deze niet escaleert.
Online trainingen van Goodhabitz
Vind jij feedback geven en of krijgen moeilijk? Doe dan de trainingZeggen waar het op staat.Leer hoe je feedback inzet om de werksfeer en de productiviteit te verhogen.
Het goede gesprek
Neem ook een kijkje op de pagina over het goede gesprek. Een goed gesprek voeren kan namelijk lastig zijn, vooral als het gaat om jouw duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling. Kom erachter hoe je een goed gesprek kan voeren en tot duidelijke afspraken komt.
